Kevään tulo on ollut todella raskasta aikaa monelle yritykselle ja yrittäjälle. Yritykset ja yrittäjät ovat suurten haasteiden edessä. Korona vaikuttaa myös työmarkkinatilanteeseen, ja helmikuu saattaakin jäädä työmarkkinoilla pitkään aikaan viimeiseksi ”normaaliksi” kuukaudeksi. Yt-neuvotteluita on alkanut aikamoinen määrä, ja pikalomautuksia tullut voimaan sekä tulee vielä lisää todella nopealla vauhdilla. Kaikki me toivomme pääsevämme palautumaan työmarkkinoilla normaaliin tilanteeseen mahdollisimman pian, mutta myös näin vaikeana aikana työnantajamielikuvalla on merkitystä tulevaisuuteen. Minun uskoni on, että elämä tulee jatkumaan myös Koronan jälkeen ja työntekijöitä tullaan tarvitsemaan. Moni ala kamppailee nyt jo osaajista, ja osalla yrityksiä on kasvun esteenä työntekijöiden löytäminen.
Rekrytoija pystyy aina tekemisellään vaikuttamaan myös työnantajamielikuvaan. Rekrytointitilanteessa työntekijöiden tulee vakuuttaa yritys siitä, miksi juuri heidät kannattaisi palkata. Myös yritysten tulee saada työntekijät kiinnostumaan yrityksestä. Yrityksen brändi, imago ja työnantajamielikuva saattavat olla myös ratkaisevassa asemassa kun kilpaillaan osaavista työntekijöistä. Rekrytoija vaikuttaa tähän omalta osaltaan. Hän pystyy myös parantamaan työnantajamielikuvaa suosittelemalla oikeita ihmisiä oikeaan paikkaan. Onnistuneet rekrytoinnit rakentavat työnantajamielikuvaa aina positiivisempaan suuntaan.
Nyt monella yrityksellä on haasteellista eikä suinkaan mietitä rekrytointeja vaan kuinka saadaan yritystoiminta säilytettyä. Tämä voi kuitenkin muuttua nopeallakin aikataululla syksyn aikana. Rekrytointitarve voi tulla eteen, ja osaavista henkilöistä saatetaan käydä vieläkin rajumpaa kilpailua tulevaisuudessa. Tämän takia työnantajamielikuvaa kannattaa rakentaa myös vaikeina aikoina. Näin voi olla askeleen edellä silloin kun kilpailu työntekijöistä alkaa. Tässä minä rekrytoijana yritän aina tehdä osani ja auttaa yritystä rakentamaan positiivista työnantajamielikuvaa.
Commenti