• salmekortelainen

Millaista johtamista työntekijä haluaa?

Tämä on minusta avainkysymys. Olen yksilöjohtamisen kannattaja. Jokainen työntekijä on yksilö ja erilainen, omanlainen. Jokainen ihminen haluaa minusta työstään jollain tavalla palautetta ja nähdä olevansa tarpeellinen sekä hyödyllinen yritykselle. Johtamistyylin valinta tuo lisämaustetta esimiehen työhön. Osa ihmistä kaipaa enemmän palautetta kuin toiset. Osa kulkee polkuaan itsenäisemmin ja toiset taas ohjatummin.


Useiden tutkimusten mukaan työntekijät kehuvat esimiehiä, jotka ovat luotettavia, esimerkillisiä, kannustavia, osaavat kuunnella ja kohtelevat tasapuolisesti kaikkia. Eli tutkimusten mukaan halutaan ammattitaitoisia ja ihmislähtöisiä johtajia. Jos haluat lukea lisää niin täältä löytyy lisäinfoa mm Työterveyslaitoksen tutkimukseen https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/hyvan-johtamisen-kriteerit/


Esimiehen tukea tarvitaan


Tiedonkulkua ei voi olla varsinkin etätyössä korostamatta. Tiedon puuttuminen on työntekijälle merkki johtajuuden toimimattomuudesta. Tiedon kulku usein kangertelee, on sitten kyse etä- tai lähityöstä. Eikä siinä varmaan yksikään yritys tai esimies ole täydellinen. Täytyy myös todeta, että työntekijällä on tiedon ottamisen vastuu eli hänen tulee seurata esimiesten lähettämää tiedotusta. Tässäkin on usein haasteita.

Valitse toimivat tiimillesi kanavat tiedottamiselle


Sähköposti tai sisäinen järjestelmä on monesti ensimmäisiä tiedotuksen kanavia. Työntekijät kaipaavat muitakin keinoja ja välineitä. Yksi erittäin hyvin toimiva on tehdä tiimistä/työntekijäryhmästä esimerkiksi WU ryhmä. Sen kautta voi tehokkaasti tiedottaa kaikille yhtä aikaa yhteiset asiat. Meillä on nykyään matalampi kynnys lukea somen kanavia kuin avata virallisia tiedotuskanavia. Some kulkee niin helposti matkassamme missä vain.


Varsinkin virtuaalisissa työyhteisöissä työntekijät haluavat tietoa nopeasti ja usein. Tämä myös mahdollistaa ryhmän kesken matalammalla kynnyksellä tiedon jakamista ja keskustelua. Koetaan helpommaksi pistää tehokas viesti someen kuin lähteä kirjoittelemaan sähköpostia. Varsinkin liikkuvissa työyhteisöissä, joissa tiimin jäsenet ovat maantieteellisesti eripuolilla.


Kannusta tiimiä käyttämään sisäisiä kanavia ideointiin ja tiedon jakamiseen


Sosiaalisen median kautta tapahtuva kommunikointi tuntuu enemmän henkilökohtaiselta. Nämä kanavat mahdollistavat vuorovaikutteisen keskustelun ajasta ja paikasta riippumatta. Siellä on helppo ideoida, kannustaa muita, kysyä neuvoa kuin istuisin toisen vieressä. Siksi minusta tällaisia sisäisiä ryhmiä kannattaa järjestää somen kanaviin tiimille sekä kannustaa siellä avoimeen keskusteluun ja erilaisten näkemysten esiintuomiseen. Avoin keskustelu ja vuorovaikutus lisäävät myös yhteisöllisyyden tunnetta. Jokainen tuntee kuuluvansa yhteisöön.


Kiinnitä huomiotasi työyhteisössä näihin asioihin

  • Jos joku toimintamalli ei toimi, etsi tiimin kanssa uusia tapoja motivointiin, viestintään ja yhteisen kulttuurin luomiseen.

  • Innosta ja motivoi jokainen innostamaan tiimin sisällä toisia.

  • Innosta kaikkia yhteisiin tavoitteisiin ja tekemiseen.

  • Johda ihmisiä ja näytä se jokaiselle.

  • Pidä työskentelyvälineet matalalla kynnyksellä, älä vaadi mukana oloa monessa eri paikassa.

  • Uskalla rikkoa sääntöjä ja luoda uusia, ota muut mukaan tähän ja anna tiimin rakentaa yhdessä uudenlaisia työnteon malleja.

Hyvä johtajuus kehittyy pala palalta


Romaakaan ei rakennuttu päivässä. Muutosta johtamiseen ei tehdä hetkessä. Etene askel kerrallaan ja seuraa tilannetta. Ole valmis ottamaan itse palautetta ja antamaan sitä. Hyväksi johtajaksi ei synnytä hetkessä, se vaatii myös kokemusta ja avointa mieltä sekä halua itse kehittyä.