top of page
  • Writer's picturesalmekortelainen

Mist√§ pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa? ūü§Ē

Opiskelijoiden mielenterveysviikkoa vietetään 8.-14.4.2024. Hiljattain tapahtunut kouluampuminen Vantaalla on herättänyt valtavasti keskustelua ja huolta lasten ja nuorten pahoinvoinnista yhteiskunnassamme.


Itse en ole nuorten aikuisten, opiskelijoiden ja lasten pahoinvointiin perehtynyt sen kummemmin. Tiedotusvälineissä käytävää keskustelua seuraten ja ihan maalaisjärjellä asioita pohtien sekä omien lasteni päiväkotiaikaa, kouluelämää ja aikuistumista seuranneena, voisin kuvitella, että pahoinvointiin vaikuttaa moni tekijä, ja kiusaaminen muodossa tai toisessa, on yksi merkittävä tekijä.


Nykyaikana nuorten aikuisten, opiskelijoiden ja lasten pahoinvointiin voi vaikuttaa moni tekijä. Alla pohdintojani pahoinvoinnin syistä ja mietteitäni mitä voisi tehdä pahoinvoinnin vähentämiseksi.


ūüėį¬†Stressi ja ūüźú¬†suorituskeskeisyys:¬†Nyky-yhteiskunnassamme jo esikouluik√§is√§ lapsia opetetaan itsearvioimaan omaa tekemist√§√§n ja suoriutumistaan. Itsearviointi ja pisteytt√§minen jatkuu koulussa sujuvasti ja edelleen ty√∂paikalla. Onko jatkuva mittaaminen kaikissa asioissa (koulussa tai t√∂iss√§ menestymisess√§, miten onnistuin urheilussa tai liikkumisessa, tai nukkumisessa) tarpeellista?

Nuoret ja opiskelijat kohtaavat lisäksi valtavan määrän paineita menestyäkseen niin koulussa kuin elämässään yleisestikin. Tämä voi aiheuttaa stressiä ja ahdistusta, mikä voi vaikuttaa heidän mielenterveyteensä. Onko suorituskeskeisyyteen painottuva eläminen hyvästä meille kenellekään? Riittäisikö vähempi mittaaminen ja jokaisen hyväksyminen sellaisena kuin on?


ūü§≥¬†Sosiaalisen median vaikutus:¬†Sosiaalinen media on t√§rke√§ osa nuorten ja aikuisten el√§m√§√§, mutta se voi my√∂s olla haitallinen, jos sit√§ k√§ytet√§√§n vertailuun muiden kanssa.

Pitk√§√§k√∂ kaikkien nuorten t√§ytt√§√§ ‚ÄĚtietynlaiset‚ÄĚ kriteerit (kaunis, vieh√§tt√§v√§, komea, tietyn painoinen ja kokoinen, urheilullinen, pukeutua tietynlaisiin vaatteisiin, omata tietynlaisia harrastuksia jne.) ollakseen tarpeeksi hyv√§. Puhumattakaan, jos somessa koetaan kiusaamista ja syrjint√§√§. Voisiko kaikissa kouluissa olla puhelimen k√§ytt√§minen kielletty koulup√§iv√§n aikana? Rauhoittaisiko t√§m√§ koulup√§iv√§√§? Mik√§ saa aikaan somessa kiusaamisen? Mill√§ tavoin lis√§isimme erilaisuuden hyv√§ksymist√§ arvostelun sijaan?


ūüĎ®‚ÄćūüĎ©‚Äćūü϶‚Äćūü϶¬†Perhe- ja ymp√§rist√∂tekij√§t:¬†Perheen ongelmat, kuten vanhempien ero, vakava sairastuminen, taloudelliset vaikeudet tai v√§kivalta, voivat my√∂s vaikuttaa lasten ja nuorten pahoinvointiin. Lis√§ksi ymp√§rist√∂n turvattomuus ja ‚ÄĚhuono‚ÄĚ elinymp√§rist√∂ voivat lis√§t√§ turvattomuutta.

Kasvatusvastuu lapsista on ensisijaisesti vanhemmilla ja kodilla. Vanhemmat tuntevat omat lapsensa parhaiten ja osaavat tulkita lastensa käyttäytymistä.


Kuinka me aikuiset muistaisimme oman pahanolomme keskellä kuunnella lastamme tai nuortamme ja olla läsnä ja saatavilla heille? Kuinka muistaisimme kertoa lapsillemme, ettei aikuisten ongelmat johdu heistä ja että ongelmat pyritään selvittämän ja hoitamaan asiat kuntoon kotona. Jos aikuiset eivät selviä itse ongelmistaan, niin mistä apua perheille?


ūüĎŅ¬†Kiusaaminen:¬†Vaikka kiusaamisen haitat tunnistetaan ja kiusaamista on pyritty v√§hent√§m√§√§n, se on edelleen vakava ongelma monissa kouluissa ja my√∂s ty√∂paikoilla. Kiusaamisen loppuminen vaatii aktiivisia toimia vanhemmilta, koulun henkil√∂kunnalta, oppilailta ja ty√∂ntekij√∂ilt√§ itselt√§√§n sek√§ johdolta. Vanhemmilla on kasvatusvastuu lapsistaan, eik√§ vastuuta voi ulkoistaa kenellek√§√§n muille. Kiusaamisen ehk√§isyyn ja puuttumiseen on oltava selke√§t k√§yt√§nn√∂t ja seuranta.


A-studiossa 8.4.2024 haastateltujen nuorten mukaan kiusaamista on mahdotonta saada kokonaan loppumaan koulussa tai vapaalla. Mist√§ kumpuaa k√§ytt√§ytyminen, jossa toisesta ihmisest√§ haetaan heikkoja kohtia, tartutaan niihin arvostelu tai kiusaamistarkoituksella? Miksi nuoret kokevat, etteiv√§t aikuiset puutu kiusaamiseen riitt√§v√§n nopeasti? Miten esille tuodut kiusaamistilanteet hoidettaisiin kouluissa niin, ettei lapselle tai nuorelle tule tunnetta valtavasta ‚ÄĚh√§rdellist√§‚ÄĚ ja pelkoa, ett√§ tilanne menee viel√§ huonommaksi?


Voisiko kouluissa opettajilla olla enemmän valtuuksia toimia koulun arjen säilyttämiseksi rauhallisena? Voisiko vanhemmat kotona tukea opettajia, viestittämällä lapsillensa, että koulussa asioista päättää opettaja ja opettajaa pitää totella?  Vieläkö kouluissa esiin tulleissa kiusaamistapauksissa, kiusattu joutuu vaihtamaan koulua? Jos näin on, niin miksi ei kiusaaja joudu vaihtamaan toiseen kouluun? Viestittäisiinkö tällä ns. kiusaajalle, ettei kiusaaminen ole todellakaan sallittua ja siitä koituu kiusaajalle seuraamuksia?


Tulisiko koulujen tarjota enemm√§n resursseja ja tukea oppilaiden hyvinvointiin sek√§ mielenterveysongelmien varhaiseen tunnistamiseen ja hoitoon? Me kaikki tied√§mme, ett√§ pit√§isi, mutta on ihan toinen keskustelu, mist√§ l√∂ydet√§√§n rahat lis√§resursseille t√§ss√§ valtakuntamme taloudellisessa suossa? ūüôŹ¬†ūüíį


Mistä pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa?
Mistä pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa?

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comentarios


bottom of page