top of page
  • Writer's picturesalmekortelainen

Vaikeista asioista puhuminen ja niiden käsittely 🤷‍♀️ 🤷‍♂️ 🙋‍♂️ 🙋‍♀️

Vaikeita asioita ei monesti haluta ottaa esille työpaikoilla. Pelätään, että joku loukkaantuu, pelätään tai ehkä hävetään omien tunteiden paljastumista. Pelätään, mitä vaikeiden asioiden esiintuomisesta mahdollisesti seuraisi minulle.  Miksi näin? Koska vaikeiden asioiden käsittelyyn liittyy aina tunteita, joiden esiintuloa voidaan pelätä tai pelätään leimautumista.


Pelkäätkö leimautumista epäammattimaiseksi?

Uskallatko työpaikallasi sanoa en tiedä? Vai vedetäänkö siitä johtopäätös, että osaamisesi ei ole ajan tasalla? Alkaako joku muu päteä paremmuudellaan? Kuunnellaanko ”musta tuntuu lauseella” aloitettua puheenvuoroa? Pelkäätkö leimautuvasi epäammattimaiseksi, jos iloitset, naurat tai hulluttelet työpaikallasi? Onko työpaikallasi sallittua olla hiljainen, vetäytyvä ja tarkkaan sanansa harkitseva työntekijä? Mökötetäänkö, kyräilläänkö tai supistaanko työpaikallasi käytävillä, vai uskalletaanko asioista keskustella ja nostaa ongelmat esiin? Keskustellaanko ja kuunnellaanko työpaikallasi aidosti, vai onko päätös jo tehty?


Mitä vaikeiden asioiden puhumisen välttelystä seuraa? 🤷‍♀️ 🤷‍♂️ 💰

Vaikeista asioista puhumisen välttely aiheuttaa luovuuden hiipumista ja syö energiaa valtavasti. Lisäksi välttely voi aiheuttaa työntekijöiden vaihtumista, kun he äänestävät jaloillaan sekä vähentää tuottavuutta ja voi hidastaa projektien läpiviemistä sekä haittaa yhteistyötä ja vähentää työhyvinvointia. Yksilön ja yrityksen kehittyminen vähenee. Ennen kaikkea yritys menettää euroja, kun näitä asioita korjataan ja paikataan kuntoon.


Jos ilmapiiri on yllä mainitun mukainen, ei sen muuttaminen käy yhdessä yössä, mutta pienin askelin askel askeleelta ilmapiirin muuttaminen kannattaa. Vaikeisiin asioihin kun liittyy aina tunteet ja niiden näyttäminen on meille monesta vaikeaa. Osa meistä tuo huonoa oloaan esiin töksäyttelemällä asioita ulos suustaan, osa on hiljaa ja osa puhuu ongelmista tai vaikeista asioista kulisseissa.


Vaali työpaikan turvallista ilmapiiriä ja hae apua tarvittaessa 🙋‍♂️ 🙋‍♀️

Työpaikan ilmapiiri koostuu kaikista siellä työskentelevistä ihmisistä eli jokainen meistä vaikuttaa omalla panoksellaan ilmapiiriin joko positiivisesti tai negatiivisesti. Esihenkilöillä ja johtajilla on paljon vaikutusta niin hyvässä kuin pahassakin, koska heillä on enemmän valtaa ja vastuuta. Esihenkilöiden on hyvä olla esimerkkinä psykologisen turvallisuuden lisäämisessä työpaikalla.

Jos asiat ovat jostakin syytä menneet niin solmuun työpaikallasi, ettei niitä esihenkilön ja työntekijöiden kesken saada itse ratkaistua, niin voin auttaa sinua työyhteisösovittelun keinoin. Työyhteisösovittelu on hyvä menetelmä ratkaista ristiriitoja ja konflikteja työpaikoilla. Täältä voit lukea lisää työyhteisösovittelusta: https://www.calmen.fi/post/kolme-vinkki%C3%A4-kuinka-esimiehen%C3%A4-l%C3%A4hdet-ratkaisemaan-erimielisyyksi%C3%A4-ty%C3%B6paikalla Jos koet että sovittelulle on tarvetta, varaa ilmainen konsultaatio https://www.calmen.fi/ota-yhteytta tai soita, niin kerron lisää ja katsotaan miten voin auttaa sinua.


Miten psykologista turvallisuutta voi lisätä työpaikoilla?

Turvalliseksi koetussa työyhteisössä on helpompi ottaa vaikeitakin asioita esille. Psykologista turvallisuutta voit lisätä työyhteisössä mm alla olevin keinoin:

🔸 Lisää luottamusta ja vuorovaikutusta. Kuuntele työkavereistasi ja kysy heidän mielipiteitään asioihin sekä osallistu itse aktiivisesti keskusteluun. Keskustele työkavereidesi kanssa muustakin, kuin työhön liittyvistä asioista, näin tutustut heihin paremmin.

🔹 Esihenkilönä viesti työntekijöille, että olet helposti lähestyttävissä, tavoitettavissa ja että sinulle voi tulla puhumaan asiasta kuin asiasta.

🔸 Uskalla antaa niin positiivista kuin rakentavaa negatiivista palautetta työyhteisössäsi, mutta älä syyttele ja osoita sormella virheistä.

🔹 Esihenkilönä huomioi ja anna mahdollisuus käsitellä eri tavoin haastavia asioita. Vältä vastakkainasettelua.

🔸 Erilaisuus on mahdollisuus. Hyväksy työkaverisi erilaisuus ja ole aito oma itsesi ilman liimattua roolia, kuten työpaikkaan rekrytoitaessakin olit haastattelussa.  

🔹 Esihenkilönä huomioi työntekijöiden erilaisuus. Eri työntekijöitä motivoi erilaiset asiat ja kaikilla on omanlaiset tunteet.

🔸 Tervehdi ja muista kiittää työkavereistasi, kun siihen on aihetta ja onnistumisia tulee.

🔹 Tänä epävarmuuden aikana esihenkilönä ylläpidä toivoa. Kerro suoraan miten ympärillä oleva mahdollinen kriisi vaikuttaa liiketoimintaanne. Vältä uhkakuvien maalailua. Asioista saa ja pitää puhua suoraan, mutta keskustelun lopuksi on tärkeää muistuttaa asioista, jotka ovat hyvin.


Psykologisesti turvallisessa työpaikassa stressitasot ovat matalammalla. Kaikki voivat ilmaista mielipiteensä ja huolensa vapaasti. Työntekijät kokevat, että heitä kuunnellaan ja tuetaan eikä ketään jätetä yksin. Olemme kaikki yhdessä samassa ”veneessä” ja samalla puolella. 


”Ei rakkaus käyttämällä kulu, se vahvistuu, eikä liekki pala vakan alla, se tukahtuu. Eikä maailma paremmaksi muutu, jos ei sitä paremmaksi tee. Eikö siis yritettäisi vielä uudelleen?”

Haloo Helsinki – Kuule minua



Vaikeista asioista puhuminen ja niiden käsittely
Vaikeista asioista puhuminen ja niiden käsittely

 

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page