top of page
  • Writer's picturesalmekortelainen

Mistä pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa? 🤔

Opiskelijoiden mielenterveysviikkoa vietetään 8.-14.4.2024. Hiljattain tapahtunut kouluampuminen Vantaalla on herättänyt valtavasti keskustelua ja huolta lasten ja nuorten pahoinvoinnista yhteiskunnassamme.


Itse en ole nuorten aikuisten, opiskelijoiden ja lasten pahoinvointiin perehtynyt sen kummemmin. Tiedotusvälineissä käytävää keskustelua seuraten ja ihan maalaisjärjellä asioita pohtien sekä omien lasteni päiväkotiaikaa, kouluelämää ja aikuistumista seuranneena, voisin kuvitella, että pahoinvointiin vaikuttaa moni tekijä, ja kiusaaminen muodossa tai toisessa, on yksi merkittävä tekijä.


Nykyaikana nuorten aikuisten, opiskelijoiden ja lasten pahoinvointiin voi vaikuttaa moni tekijä. Alla pohdintojani pahoinvoinnin syistä ja mietteitäni mitä voisi tehdä pahoinvoinnin vähentämiseksi.


😰 Stressi ja 🐜 suorituskeskeisyys: Nyky-yhteiskunnassamme jo esikouluikäisä lapsia opetetaan itsearvioimaan omaa tekemistään ja suoriutumistaan. Itsearviointi ja pisteyttäminen jatkuu koulussa sujuvasti ja edelleen työpaikalla. Onko jatkuva mittaaminen kaikissa asioissa (koulussa tai töissä menestymisessä, miten onnistuin urheilussa tai liikkumisessa, tai nukkumisessa) tarpeellista?

Nuoret ja opiskelijat kohtaavat lisäksi valtavan määrän paineita menestyäkseen niin koulussa kuin elämässään yleisestikin. Tämä voi aiheuttaa stressiä ja ahdistusta, mikä voi vaikuttaa heidän mielenterveyteensä. Onko suorituskeskeisyyteen painottuva eläminen hyvästä meille kenellekään? Riittäisikö vähempi mittaaminen ja jokaisen hyväksyminen sellaisena kuin on?


🤳 Sosiaalisen median vaikutus: Sosiaalinen media on tärkeä osa nuorten ja aikuisten elämää, mutta se voi myös olla haitallinen, jos sitä käytetään vertailuun muiden kanssa.

Pitkääkö kaikkien nuorten täyttää ”tietynlaiset” kriteerit (kaunis, viehättävä, komea, tietyn painoinen ja kokoinen, urheilullinen, pukeutua tietynlaisiin vaatteisiin, omata tietynlaisia harrastuksia jne.) ollakseen tarpeeksi hyvä. Puhumattakaan, jos somessa koetaan kiusaamista ja syrjintää. Voisiko kaikissa kouluissa olla puhelimen käyttäminen kielletty koulupäivän aikana? Rauhoittaisiko tämä koulupäivää? Mikä saa aikaan somessa kiusaamisen? Millä tavoin lisäisimme erilaisuuden hyväksymistä arvostelun sijaan?


👨‍👩‍👦‍👦 Perhe- ja ympäristötekijät: Perheen ongelmat, kuten vanhempien ero, vakava sairastuminen, taloudelliset vaikeudet tai väkivalta, voivat myös vaikuttaa lasten ja nuorten pahoinvointiin. Lisäksi ympäristön turvattomuus ja ”huono” elinympäristö voivat lisätä turvattomuutta.

Kasvatusvastuu lapsista on ensisijaisesti vanhemmilla ja kodilla. Vanhemmat tuntevat omat lapsensa parhaiten ja osaavat tulkita lastensa käyttäytymistä.


Kuinka me aikuiset muistaisimme oman pahanolomme keskellä kuunnella lastamme tai nuortamme ja olla läsnä ja saatavilla heille? Kuinka muistaisimme kertoa lapsillemme, ettei aikuisten ongelmat johdu heistä ja että ongelmat pyritään selvittämän ja hoitamaan asiat kuntoon kotona. Jos aikuiset eivät selviä itse ongelmistaan, niin mistä apua perheille?


👿 Kiusaaminen: Vaikka kiusaamisen haitat tunnistetaan ja kiusaamista on pyritty vähentämään, se on edelleen vakava ongelma monissa kouluissa ja myös työpaikoilla. Kiusaamisen loppuminen vaatii aktiivisia toimia vanhemmilta, koulun henkilökunnalta, oppilailta ja työntekijöiltä itseltään sekä johdolta. Vanhemmilla on kasvatusvastuu lapsistaan, eikä vastuuta voi ulkoistaa kenellekään muille. Kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumiseen on oltava selkeät käytännöt ja seuranta.


A-studiossa 8.4.2024 haastateltujen nuorten mukaan kiusaamista on mahdotonta saada kokonaan loppumaan koulussa tai vapaalla. Mistä kumpuaa käyttäytyminen, jossa toisesta ihmisestä haetaan heikkoja kohtia, tartutaan niihin arvostelu tai kiusaamistarkoituksella? Miksi nuoret kokevat, etteivät aikuiset puutu kiusaamiseen riittävän nopeasti? Miten esille tuodut kiusaamistilanteet hoidettaisiin kouluissa niin, ettei lapselle tai nuorelle tule tunnetta valtavasta ”härdellistä” ja pelkoa, että tilanne menee vielä huonommaksi?


Voisiko kouluissa opettajilla olla enemmän valtuuksia toimia koulun arjen säilyttämiseksi rauhallisena? Voisiko vanhemmat kotona tukea opettajia, viestittämällä lapsillensa, että koulussa asioista päättää opettaja ja opettajaa pitää totella?  Vieläkö kouluissa esiin tulleissa kiusaamistapauksissa, kiusattu joutuu vaihtamaan koulua? Jos näin on, niin miksi ei kiusaaja joudu vaihtamaan toiseen kouluun? Viestittäisiinkö tällä ns. kiusaajalle, ettei kiusaaminen ole todellakaan sallittua ja siitä koituu kiusaajalle seuraamuksia?


Tulisiko koulujen tarjota enemmän resursseja ja tukea oppilaiden hyvinvointiin sekä mielenterveysongelmien varhaiseen tunnistamiseen ja hoitoon? Me kaikki tiedämme, että pitäisi, mutta on ihan toinen keskustelu, mistä löydetään rahat lisäresursseille tässä valtakuntamme taloudellisessa suossa? 🙏 💰


Mistä pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa?
Mistä pahoinvointi yhteiskunnassamme kumpuaa?

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page